Nieuwe eigenaar voor Emmeloordse bouwer

6 februari 2024 | Nieuws

Circlulus elektrische vuilniswagen

Als Johan Dingemans begin januari door de productiehal loopt, dreunt het faillissement van vuilniswagenfabrikant Geesinknorba na. Maar de nieuwe eigenaar ziet toekomst in Emmeloord. In de lege productiehal drukt hij de werknemers op het hart: ‘Kijk goed, want dit ga je nooit meer zien.’ Het zijn de dagen dat Dingemans vertrouwen moet winnen. Want als de ca 250 werknemers iets niet hebben, is het geloof in de toekomst. Enkele weken eerder ging hun werkgever failliet.

Wat heeft de nieuwe eigenaar te bieden? Behalve dat ze allemaal hun baan kwijt zijn en slechts de helft kan terugkeren. ‘De sfeer was argwanend’, herinnert Dingemans zich de eerste keer dat hij het personeel toespreekt. ‘Weer een overname door een groot concern, wat willen ze, waarom Emmeloord? Dat begrijp ik, medewerkers maakten veel mee in moeilijke en roerige jaren. Iemand vroeg: ‘Waarom bent u niet enthousiast? Dan kan niet als 30 tot 40 personen in de zaal straks geen baan meer hebben.’

Een maand later is de situatie anders. De eerste nieuwe vuilniswagens rollen uit de fabriek. Het aantal bestellingen groeit. ‘Het personeel is gemotiveerd. De mensen hebben hart voor het bedrijf, werken hier al 25 of 30 jaar.’ Duidelijk is dat Dingemans orde op zaken moet stellen. Hij begint met een schone lei, maar neemt een bedrijf over dat in vier jaar ruim 40 miljoen euro verlies lijdt. Belangrijkste oorzaken: hoge kosten om het bedrijf draaiende te houden, gebrek aan efficiëntie en producten die onder de kostprijs zijn verkocht. ‘Functies zijn geschrapt, gecentraliseerd op onze andere vestiging in Hedel of geautomatiseerd’, vertelt Dingemans. Tekenend: het kantoorpersoneel past in de helft van de oorspronkelijke ruimte. ‘Op dit moment zijn 125 van de 150 arbeidsplaatsen ingevuld; er zijn nog vacatures. We beginnen op het minimum, willen de productie op gang brengen en afhankelijk van het aantal bestellingen kunnen we groeien.’

Mooie locatie
Want Haller, onderdeel van de Zoeller Group, heeft duidelijke plannen met Emmeloord. ‘Onze capaciteit in Europa is vrij vol. Dit is een mooie locatie voor het uitbreiden van productie op korte termijn, zodat we sneller aan klanten kunnen leveren. Zeker voor specials voor nichemarkten’, stelt Dingemans. Dat zijn vuilniswagens met bijvoorbeeld een bovenlader of een laadbak die bestaat uit twee compartimenten. Door te specialiseren, kan Emmeloord zwarte cijfers schrijven, verwacht Dingemans. ‘Van een veelvoud terug naar zes of zeven producten. Nederland is een duur land om te produceren. Deze specials maken is ingewikkeld en de montage is vooral handwerk, maar de klant wil er meer voor betalen.’

Volgens de directeur ideaal voor een Nederlandse fabriek die jaarlijks vijfhonderd auto’s kan leveren, terwijl in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Polen twee tot vier keer meer wordt geproduceerd. ‘Als je in zo’n fabriek tien dezelfde vuilniswagens bouwt en tussendoor een special, dan wordt het proces verstoord. De honderden auto’s die wij hier produceren, waarvan 40% in Nederland blijft, breng je niet zomaar in een andere fabriek onder.’ Daarmee spreekt hij geruchten tegen dat Emmeloord sluit en vuilniswagens in Polen worden gemaakt. ‘Wij halen juist productie terug. Wij huren deze fabriek voor vier jaar, met een optie voor nog vier jaar. De locatie dicht bij de A6 is niet verkeerd. We geven onszelf dit jaar de tijd om te kijken of we dit pand opknappen of uitkijken naar een locatie voor nieuwbouw in Emmeloord.’  

Bron: De Stentor
Link naar artikel

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Ontvan het laatste nieuws via onze nieuwsbrieven

Uw bent met succes aangemeld

Share This